دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی درباره علت درج 113 شرکت زیان‌ده دولتی در بودجه سال آینده با ذکر نام چند شرکت علل زیان‌دهی آنها را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌علت انجام فعالیت‌های تکلیفی، که عمدتاً درآمدزا نیستند از جمله تأسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان، کمک به توسعه و تکمیل کتابخانه‌های مساجد و مدارس و کتابخانه‌های عمومی و سایر مؤسسات برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، زیان‌ده است.

این گزارش می‌افزاید: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هم به‌علت انجام خدماتی که عمدتاً تهیه خبر و ارائه آن به سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف است، ماهیت سود‌دهی ندارد و سود‌ده نیست.

براساس این گزارش، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی، به‌علت آنکه بهای تمام شده خدمات توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب به‌دلیل پراکندگی روستاها و فاصله دور آنها از تاسیسات و تجهیزات تصفیه‌خانه‌ای و منابع آب شرب و حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های لازم برای این امر که از لحاظ اقتصادی با انتفاع همراه نیست، سودده نیستند.

در ادامه گزارش دفتر امور شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی آمده است: شرکت‌های آب منطقه‌ای هم از آنجا که ایجاد سد و انتقال آب شرب به حوزه مصرف در زمره خدمات عمومی برعهده این شرکت‌ها بوده و انجام آن مستلزم سرمایه‌گذاری‌هایی با حجم گسترده است، این سرمایه‌گذاری‌ها به جهت ماهیت عمومی امر تأمین منابع آب، دارای انتفاع برای شرکت‌های مذکور نیستند.

در خاتمه این گزارش عنوان شده است: شرکت‌های گاز استانی نیز چون حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تأمین گاز و ایجاد خطوط انتقال در سطح کشور و پایین نگه‌داشتن قیمت فروش گاز در مقایسه با بهای تمام شده تولید و انتقال آن را بر عهده دارند، بنابراین از اغلب شرکت‌های گاز استانی انتظار سود‌دهی نمی‌توان داشت.

کد خبر 101518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز